Laden...

Prijs
€0,00 - €17,50
Kaartjes kopen

De Kanon Pokajanen is één van de omvangrijkste, uitgevoerde werken van Arvo Pärt (*1935). De Kanon (uit het Grieks: regel, model) is een hymne die bestaat uit negen Oden. Het gaat bij deze bijzondere compositie om een zeldzame vertoning van de kanon, een poëtisch-lyrisch genre dat in de Byzantijnse Rijk opbloeide. De boetekanon komt als vorm al voor in de oudste Slavische kerkhandschriften en wordt vaak in de vastentijd gezongen. De Kanon Pokajanen draagt een gedachte van transformatie vanuit het heden en de aarde, naar het hiernamaals en de hemelpoort. Het werk is geheel a capella en gebaseerd op kerktoonsoorten. Pärt heeft twee jaar aan dit bijzondere werk gewerkt. De compositie ging op 17 maart 1998 in Keulen in première, uitgevoerd door het Estonian Phliharmonic Chamber Choir o.l.v. Tönu Kaljuste.

Musici
  • Luna Kamerkoor